Když 2.listopadu 1936 začala vysílat stanice BBC jako první pravidelné veřejné televizní vysílání, byly její pořady dostupné přibližně 300 majitelům televizních přijímačů. Jednalo se však o počátek nového věku masové komunikace. Od té doby urazilo televizní vysílání dlouhou cestu a našlo si cestu k miliardám diváků.
Již v roce 1937, konkrétně 16.září, přenášela televize první fotbalový zápas vůbec, ve kterém se představil Arsenal v exhibičním zápase proti svému rezervnímu týmu.
Arsenal byl mimochodem vícekrát u podobných „poprvé“ – 22.ledna 1927 byl zápas na Highbury proti Sheffield United prvním živým přenosem ve vysílání rádia, první vydání sportovního pořadu televize BBC Match of the Day se věnovalo zápasu Arsenalu proti Liverpoolu, který se odehrál 22.srpna 1964 na Anfield Road a zápas proti Manchesteru United v lednu 2010 byl prvním veřejně přenášeným sportovním přenosem ve 3D technologii.
V dnešní době nás desítky či stovky sportovních stanic zásobují prakticky denně zápasy různých týmů z různých soutěží, od amatérských až po světovou elitu. Sportovní přenosy díky internetu zasahují stále větší počet diváků. A více diváků znamená více peněz.
Stejným mezníkem, jakým se stala výše uvedená data, se může stát pátek 19.8.2011.
V tento den začíná zápasem Ascot United a Wembley FC letošní boj o nejstarší fotbalovou trofej – FA Cup. Samo o sobě nic velkého, důležitější je pozadí tohoto zápasu.
V červnu tohoto roku se sponzorem soutěže FA Cup stal americký pivní gigant Budweiser za částku kolem £8M ročně. Spolu s tímto gigantem přichází i novinka.
První zápas, který je součástí předkol hlavní soutěže, bude díky dohodě Budweiseru, anglické FA a Facebooku živě přenášen prostřednictvím facebookové stránky Budweiseru www.facebook.com/BudweiserUK.
Jedná se vůbec o první přímý přenos fotbalového zápasu prostřednictvím tohoto média a přináší, čistě teoreticky, potenciální možnost až 750 000 000 diváků (přibližný počet aktivních uživatelů této sociální sítě).
Bezplatný přenos tohoto utkání je možný nejen díky dohodě zúčastněných stran, jak je výše uvedeno, ale také díky tomu, že ačkoliv vlastníky televizních práv pro tento ročník jsou ITV a ESPN, jejich práva zahrnují pouze hlavní soutěž nikoliv předkola.
Budweiser očekává, že i když žádný z týmů nepatří mezi známé fotbalové „značky“, bude mít přenos díky svému primátu značný ohlas.
A několik prozaických poznámek k přenosu.
Zápas začíná ve 20:45 na stadionu Ascot United FC, přenos ve 20:30 na uvedených stránkách. Přenos bude dostupný pouze uživatelům starším 18-ti let, přece jenom se jedná o stránky výrobce alkoholického nápoje.
Ačkoliv různé zdroje potvrzují, že další přenosy z FA Cup se neuskuteční, vyloučit se to do budoucna nedá. Hlavním cílem tohoto přenosu je ukázat další možnosti facebooku pro jeho komerční partnery.
(s pomocí Daily Mail, Marketing Magazine, tety Wiki, strejdy Googla a vlastní hlavy sepsal autor)