Fantasy PL – Už jsme začali, tak pokračujeme!

Fantě zdar a Kanonýrům zvlášť! Máme za sebou částečné představení hry a vysvětlení základních pravidel, takže dneska se vrhneme na resty, abychom měli v pravidlech hezky pořádek a mohli jsme se přesunout k jednotlivým radám, tipům nebo třeba častým chybám.

Nejprve chci ale poděkovat všem, kteří už se přihlásili do naší soukromé ligy – počet cílevědomých manažerů atakuje 80! Připojovat se můžete samozřejmě i nadále, účast je zcela zdarma – Gunners CZ/SK SC (klikni na odkaz a zadej kód: xsil81). Zároveň můžu prozradit, že máme od Dana za CZ/SK Supporters Club přislíbené ceny pro nejlepší 3 manažery sezóny!

  1. místo DRES
  2. místo TRENCLE
  3. místo ŠTULPNY

A dost pravděpodobně to nebudou jediné ceny, o které si budete moci zahrát. Ale o tom si povíme někdy jindy – až to zvládnu celé domyslet 😀

Každopádně vedle Fanty můžete o další hodnotné ceny zabojovat jako každý ligový ročník v rámci zdejší TIPOVAČKY! Aktuálně je registrováno pouze 35 tipérů a ceny vyhrává nejlepších 20, což už je velmi slušná šance na nějakou tu výhru. Navíc se každoročně hraje o lístky na Emirates, dresy, trencle, různé doplňky jako čepice, šály, peněženky a plno dalších zajímavých věcí, takže určitě neváhejte a posílejte přihlášky, ať vám neuteče začátek!

A teď už tedy zpátky k Fantě a vrátíme se k otázce Bodování. V úvodním článku jsme si ukázali přehlednou tabulku, za co budou naši hráči získávat body (pro připomenutí zde) a dnes se podíváme trochu detailněji na pár pojmů.

Čisté konto

Uděluje se za neinkasování gólu po dobu pobytu hráče na hřišti a zároveň odehrání alespoň 60 minut (bez nastaveného času). Př. V našem týmu hraje Ramsdale a Saliba. Saliba je vystřídán za stavu 0:0 v 65. minutě a zápas skončí 1:1. Ramsdale body za čisté konto logicky neobdrží, protože v závěru inkasoval. Saliba ale získá +4b, protože stihl odehrát 60 minut a gól padl až po jeho vystřídání.

Červená karta

Postih za červenou kartu zahrnuje všechny postihy za žluté karty. Př. Pokud hráč obdrží v zápase červenou kartu po dvou žlutých, odečtou se mu pouze 3b za červenou kartu.

V případě, že hráč obdrží červenou kartu, bude nadále penalizován za obdržené góly týmu. Př. Saliba dostane za stavu 0:0 v 70. minutě červenou kartu:

  • var. A) Arsenal do konce zápasu nedostane gól – Saliba odečte body za červenou, ale připíše si body za čisté konto.
  • var. B) Arsenal dostane 1 gól – Saliba odečte body za červenou a nemá nárok na body za čisté konto.
  • var. C) Arsenal dostane 2 góly – Saliba odečte body za červenou, nemá nárok na body za čisté konto a navíc odečte další bod za každé 2 inkasované branky.

Asistence

  • Uděluje se samozřejmě hráči, který přihraje na gól – ať už úmyslně nebo šťastnou náhodou.
  • Uděluje se také hráči, který vybojoval penaltu nebo volný přímý kop, z něhož padne přímou střelou branka – pokud faulovaný hráč bude také úspěšným exekutorem, tak se asistence neuděluje.
  • Uděluje se také hráči, jehož střela na branku byla zblokována, vyražena brankářem nebo se odrazila od brankové konstrukce a následně spoluhráč vstřelí gól.
  • Uděluje se také hráči, který střelou nebo přihrávkou přímo donutí protihráče ke vstřelení vlastní branky (zde si osobně představuju např. střílený centr sražený obráncem do vlastní sítě a udělení asistence pro centrujícího hráče).
  • Pokud je přihrávka/centr významně odkloněn nebo zblokován a následně padne vlastní gól, pak se asistence neuděluje.
  • Pokud po sražené/odražené střele zasáhne míč významným dotykem další protihráč, pak se asistence neuděluje.
  • Pokud do přihrávky/centru zasáhne protihráč a významně změní zamýšlené místo určení přihrávky, pak se asistence neuděluje.
  • Po nevynucené chybě v obraně nebo po ztracení míče a jeho okamžitém získání zpět se asistence neuděluje.

Věřím tomu, že právě udělování asistencí může rozpoutat během sezóny několik vášnivých diskuzí a přinášet pocit křivdy. Budu rád za postřehy zkušených manažerů v diskuzi pod článkem, jestli tomu tak v minulých sezónách opravdu bylo nebo zda vyhodnocování probíhá bez větších kontroverzí. V každém případě konečné rozhodnutí o asistencích dělá Fantasy PL a udělené body ve hře se mohou změnit ještě hodinu po zápase.

Bonus pro 3 nejlepší hráče zápasu (Bonus Point System – BPS)

BPS vytváří bodové skóre všech hráčů na základě zápasových statistik, které zahrnují např. klíčové přihrávky, úspěšné obranné zákroky nebo dribly, % úspěšnosti přihrávek, zahození gólové šance a mnoha dalších. (Pokud se chcete sami detailně podívat, na čem všem je zápasové skóre hráčů založeno a jak velký mají jednotlivé statistické zápisy vliv, pak můžete nahlédnout do této tabulky.)

NEJEDNÁ SE tedy o nejlepší hráče zápasu podle nasbíraných Fantasy bodů!!! Na základě BPS je vytvořeno bodové skóre pro každého hráče daného zápasu a 3 nejlepší hráči pak obdrží bonusové body do Fanty (+3b nejlepší, +2b druhý a +1b třetí).

Příklady rozdělení BPS při shodném skóre více hráčů:

  • 1. místo = hráč A, hráč B, hráč C, hráč D (všichni 3b), další místa se neudělují
  • 1. místo = hráč A, hráč B (oba 3b), 3. místo = hráč C (1b)
  • 1. místo = hráč A (3b), 2. místo = hráč B, hráč C (oba 2b), 3. místo se neuděluje
  • 1. místo = hráč A (3b), 2. místo = hráč B (2b), 3. místo = hráč C, hráč D (oba 1b)

Přestupové ceny hráčů

Ceny hráčů se až do startu sezóny nemění (uzávěrka GW1), ale během sezóny jsou pohyblivé a závisí výhradně na tom, jak se daný hráč na trhu prodává nebo kupuje. Jednoduše řečeno čím více je konkrétní hráč kupován ostatními manažery, tím více se zvyšuje jeho cena a naopak. Nemusíme se ovšem bát žádných velkých rozdílů, protože cenový vývoj má své limity:

  • Cena hráče se může zvýšit/snížit pouze o £0,1m za den.
  • Cena hráče se může během jednoho GW změnit maximálně 3krát, ale to se stává velmi vzácně.
  • Aktualizace cen hráčů probíhá každý den ve stejnou dobu – v předchozích letech to bylo v 1:30 GMT (v CZ/SK tedy 3:30 letního času a poté 2:30 standartního času).

Nyní se podíváme, jak budou ovlivňovat pohyby cen náš původní rozpočet a ukážeme si to přehledně v tabulce:

Naše nákupní cenaAktuální cenaNaše prodejní cenaZisk/Ztráta
8,0m7,8m7,8m-0,2m
8,0m8,1m8,0m0,0m
8,0m8,2m8,1m0,1m
8,0m8,8m8,4m0,4m

Z tabulky je patrné, že pokud aktuální cena hráče klesá, tak naše prodejní cena souměrně klesá také a my se v případě prodeje dostáváme do ztráty (řádek 1). Naopak pokud aktuální cena stoupá, tak se zvyšuje i naše prodejní cena, ale pouze v poměru 2:1, takže při každém navýšení aktuální ceny o 0.2m se naše prodejní cena zvyšuje o 0.1m (řádky 2,3,4).

Naštěstí máme tyto informace kdykoliv k dispozici. Stačí si ve Fantě na stránce přestupů (TRANSFERS) přepnout z Pitch View na List a u všech našich hráčů vidíme, jak se jejich ceny pohybují:

  • 1. sloupec CP je aktuální tržní cena hráče
  • 2. sloupec SP je aktuální cena, za kterou hráče můžeme prodat
  • 3. sloupec PP je původní cena, za kterou jsme hráče kupovali

CHIPS neboli Herní žetony

Jedná se o bonusové funkce, díky kterým můžeme potenciálně navýšit výkon našeho týmu. Tyto bonusy jsou velmi cenné a jejich využití je třeba pečlivě promyslet, jelikož hned 3 ze 4 těchto vylepšováků lze použít pouze jedenkrát za celou sezónu a zároveň nelze v jednom hracím týdnu použít více žetonů současně. Obecně se doporučuje si tyto Chipy šetřit na druhou polovinu sezóny, kdy vlivem odložených zápasů bude docházet k tomu, že některé týmy budou hrát v jednom GW dva zápasy, což už může v případě úspěšného výběru hráčů znamenat velmi slušnou porci bodíků.

Bench boost

  • Po aktivaci obdržíme v následujícím GW body za všechny své hráče včetně náhradníků.
  • Aktivujeme ho na stránce svého týmu (PICK TEAM) při ukládání své sestavy. Aktivaci můžeme zrušit kdykoli před uzávěrkou GW.
  • Může být využit pouze jednou za celou sezónu.

Triple Captain

  • Po aktivaci se body našeho kapitána v následujícím GW nebudou dvojnásobit, ale trojnásobit.
  • Aktivujeme ho na stránce svého týmu (PICK TEAM) při ukládání své sestavy. Aktivaci můžeme zrušit kdykoli před uzávěrkou GW.
  • Může být využit pouze jednou za celou sezónu.

Free hit

  • Po aktivaci můžeme provádět neomezené množství přestupů až do uzávěrky daného GW, ale námi sestavený tým odehraje pouze následující GW a poté se náš tým vrátí do původního stavu před zahráním Free hitu – vybíráme si tedy zcela zdarma tým na jedno jediné kolo.
  • Aktivujeme ho na stránce přestupů (TRANSFERS) při ukládání změn – tlačítko Make Transfers a vyskočí tabulka, ve které uvidíme možnost Play Free Hit.
  • Jakmile jednou potvrdíme aktivaci, již nelze zrušit.
  • Může být využit pouze jednou za celou sezónu.

Wildcard

  • Po aktivaci jsou všechny přestupy v rámci jednoho GW zcela zdarma (včetně těch, které už jste udělali za body – body se vám připíšou zpět).
  • Aktivujeme ho na stránce přestupů (TRANSFERS) při ukládání změn stejným způsobem jako Free hit.
  • Jakmile jednou potvrdíme aktivaci, již nelze zrušit.
  • Může být využit pouze dvakrát za celou sezónu – jeden Wildcard bude dostupný během první poloviny sezóny a jeden Wildcard až během druhé poloviny. Rozhodující termín pro rozdělení sezóny bude sobota 30. prosince 14:30h GMT (15:30h v Česku a na Slovensku).

Pokud aktivujeme Free Hit nebo Wildcard, pak přijdeme o svůj případný uschovaný přestup zdarma a na následující GW budeme mít k dispozici pouze obvyklý jeden přestup zdarma.

Deadline GW aneb vracíme se do studentských let

Asi posledním termínem, který nás bude pravidelně zajímat, je uzávěrka jednotlivých kol neboli Deadline. Veškeré změny v našem týmu (přestupy, základní sestava, nastavení kapitána, priority střídání atd.) musíme provést před uzávěrkou kola, aby se v nadcházejícím GW projevily. Deadline bude vždy 90 minut před výkopem prvního zápasu daného GW. A přestože budeme občas čekat na poslední čerstvé informace o zraněních nebo budeme usilovně přemýšlet o závěrečných úpravách sestavy, tak na poslední vteřiny bych žádné změny nenechával. Při odevzdání seminární práce jsme možná lehké překročení deadlinu zvládli ukecat na technické problémy a nic se nestalo, ale ve Fantě nám může krátký výpadek sítě před uzávěrkou klidně zkazit celý víkend.

Jen si představte, jak chcete změnit kapitána z Haalanda na Saku, ale kvůli urgentnímu telefonátu to nakonec nestihnete – to pak z té výhry Arsenalu 5:0 a Sakově hattricku s asistencí budete mít hodně smíšené pocity. A nedej bože, když ve večerním zápase skončí Haaland bez gólu a se žlutou kartou. To pak ten víkend nespraví aní vypráskané slepice v neděli. A s dotyčným, který vám v ten pátek volal, se taky nebudete pár dnů bavit! 😀

To bude pro dnešek všechno a zároveň tímto uzavíráme kapitolu pravidel. Pokud vám něco není úplně jasné a máte nějaké otázky, určitě neváhejte využít diskuzi pod článkem. V příštím článku zaměřeném na Fantu můžete očekávat již zmíněné rady a tipy do začátku, nejčastější chyby, kterých se vyvarovat a omrkneme další ceny, o které budeme moci jako manažeři zabojovat. Zatím si užívejte volnost na přestupovém trhu, hledejte svůj ideální tým a pokud jste tak ještě neudělali, tak se nezapomeňte přihlásit do naší Gunners ligy (kód: xsil81) a stejně tak naší Tipovačky! Tak ahój.